مشکل پول کهنه در بازارهای ولایت تخار
حسیب شریفی حسیب شریفی


پول های مندرس و کهنه داد و ستد روز مره در بازارهای ولایت تخاررا به مشکل مواجه کرده است. تاجران محلی ضمن شکایت از فرسوده شدن این پول می گویند بانک های دولتی وخصوصی وحتا صرافی ها از تحویل گرفتن پول های مندرس خود داری می کنند، اما مسوولان در بانک مرکزی در شمال شرق افغانستان این این ادعا را رد کرده و می گویند با فرستادن چندین نامه به بانک های دولتی وخصوصی به جمع آوری این نوع پول ها همواره تاکید کرده اند.  

دریکی ازفروشگاه های شهر تالقان یک مغازه دار ویک مشتری بر سر داد و ستد پول مندرس با هم به مشاجره لفظی پرداخته اند. بعد از مشاجره زیاد، هم فروشنده وهم مشتری بانک مرکزی را متهم به عدم دریافت پول های مندرس کرده می گویند بارها مراجعه کرد،ه اند اما هیچ بانک این پول هارا قبول نمی کند.

یکی از فروشنده های شهر تالقان می گوید : « هر روز ما همراه مردم درگیر هستیم پول کهنه وناچل پیش ما زیاد جمع شده است. این پول را در بانک ها نمی گیرند. از دولت خواهش می کنیم این را جمع کرده پول نو بدهد.»

 زلمی کلانتر صرافان در بازار صرافی تخار می گوید بارها پول هارا به بانک مرکزی می برند اما کار مندان این بانک همواره از قبول کردن پول مندرس ابا ورزیده اند.

وی می گوید : «  پیشنهاد صرافان این است که در صورتی که بانک مرکزی با صرافان توافق کند ما این پول هارا جمع آوری کرده به بانک های مرکزی تسلیم داده پول نو می گیریم توزیع می کنیم. ماصراف ها در همین جنجال پول کهنه گرفتار هستیم.»

درعین حال شفیق الله شفق آمر زون شمال شرق بانک مرکزی  افغانستان این ادعا را رد کرده می  گوید این اداره با ارسال نامه های رسمی از بانک های دولتی وخصوصی قبلا خواسته که پول های مندرس را دریافت کرده به عوض آ ن پول جدید در اختیار مشتریان قرار دهند.

کیف مخصوص پول در بازار وجود دارد و بهترین وسیله‏ی رایج برای جا بجایی و نگهداری پول در سراسر جهان قبول شده است، اما در افغانستان بسیاری از مردم این وسیله را اصلا نمی شناسند. اداره بانک مرکزی افغانستان هم همواره تاکید کرده که برای نگهداری پول، حتما از کیف استفاده شود. اما این اداره تاکنون برنامه‏ی اگاهی دهی لازم در زمینه نگهداری پول نداشته است.

 


May 18th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها